26 Dagar

Ge din tro en månad!

DSC04608.JPG

Vi lever i en tid där allting ska gå så fort. Många brottas med höga krav på sig själv och livet. Det är lätt att hamna i mönster där allting bara rullar på utan att man hinner fundera över vart man är på väg eller vad som ska vara viktigt i livet! Kanske är det allra bästa du kan ge dig själv tiden att få pausa från det där bruset och istället lyssna till Gud! Vad vill Gud med ditt liv? Vad vill du?

26 Dagar är en fantastisk möjlighet att få stanna upp för att fundera över dessa frågor och växa i din tro. Kanske har du möjlighet att ta ledigt från jobbet några veckor för att investera i några veckors vila och fördjupning i tron? På 26 Dagar passar det att gå även om du är äldre, mitt i livet eller har familj. Det är inte en bibelskola bara för unga, utan det är blandningen av åldrar och olika bakgrunder som gör 26 Dagar till en spännande bibelskola.

2024 pågår 26 dagar mellan 18 augusti - 13 september

Startar söndag 18 augusti med incheckning på eftermiddagen och avslutas på dagen fredag den 13 september.

Vad är 26 Dagar för bibelskola?

Det är helt enkelt 26 Dagar tillsammans med Jesus! Med en skön blandning av undervisning, bön, lovsång, gemenskap och egen tid. Vår önskan med 26 Dagar är att du ska få stanna upp för att komma närmare Jesus, fördjupas i din bibelkunskap och i din tro. Att få avsätta tid på en bibelskola kan få bli livsavgörande för ditt liv och din relation till Gud.

Under dagarna kommer du att delta i undervisning som är indelad i tre stora ämnen; Bibeln, Livet och Tron.

Bibeln

Hur kom Bibeln till? Kan vi lita på Bibeln? Hur kan den vara Guds Ord? Och hur lever man efter Bibeln idag? Vi studerar olika viktiga Bibelteman och så dyker vi lite djupare ner i Kolosserbrevet, där vi bland annat kommer prata om vad det betyder att leva rotad i Jesus.

Livet

Hur odlar jag goda vanor med bön och bibelläsning? Hur lyssnar jag till Guds röst? I denna del läser vi också om mission och evangelisation. Hur delar jag tron med andra? Vad innebär det egentligen att vara lärjunge? Hur påverkar det min identitet?

Tron

Hur är egentligen Gud? Vi funderar också kring detta med frälsning, dop och församling. Vad är församling och hur lever vi församling? Vi läser också om den Helige Ande och hur vi kan leva ett liv mer fyllt av Andens kraft och liv.


7676F811-FDA1-4515-AB5C-F521B0F40E99.jpg

Hur ser en dag på bibelskolan ut?

En vanlig vardag på antingen 26 dagar, Lärjungaskolan eller Bibelterminen kan se ut ungefär såhär:

7.15 En god och ordentlig frukost serveras i skolrestaurangen.
8.00 Vi samlas för morgonandakt i Kapellet, där antingen personal eller deltagare leder andakten.
8.20 Personlig andakt. Här är tid för bara dig och Gud, med bibelläsning, bönepromenad eller något annat. Personlig andakt, eller PA som vi brukar säga, är en viktig stund av dagen som deltagare brukar beskriva som en god upptäckt för en rutin de tar med sig även efter bibelskolan.
9.00 Dagens lektioner börjar i klassrummet.
10.00 Fika i skolrestaurangen
10.30 Lektionerna fortsätter
12.30 Lunchrast på en timme, lunch serveras i skolrestaurangen.
13.30 Lektionerna fortsätter
15.30 Oftast slutar lektionerna 15.30, och här brukar det finnas tid för eftermiddagsvila, eget mellanmål eller tid för tillexempel matlagning, handling eller något annat.

Kväll - Kvällarna på Götabro ser ganska olika ut. Ibland är det Gudstjänst, ibland bönegrupp, ibland andra aktiviteter. Men många kvällar är också lediga, där tid för gemenskap eller egentid finns.

Helgerna är ofta väldigt fria, vilket innebär att deltagarna ofta hittar på egna grejer och utflykter. Götabro har vackra naturomgivningar och det tar en halvtimme till Örebro. Eller så tar man det lugnt hela helgen.
Vissa helger gör vi dock inplanerade grejer, t.ex. åker på gudstjänstbesök tillsammans i församlingar i närheten!


Praktiska frågor

Transport

Som du kanske har förstått ligger Götabro lite avsides, kan man tycka. Det är i mångt och mycket väldigt skönt att bo såhär, och dessutom främjar det gemenskapen mellan deltagarna. Men det är klart - ibland vill och behöver man ta sig någon annanstans! Det finns en bil att hyra på skolan. Ofta har deltagarna själva med sig bil om man äger en, vilket är uppskattat och det brukar fungera fint att dela på bensinkostnad osv om man är villig till det som bilägare. Egen cykel kan man också ta med för en cykeltur på slätterna, men det är ganska långt att cykla till närmaste mataffär och stad.
Bussar går det tyvärr dåligt med, men några går!

ATT RESA HIT

Om du åker tåg till Götabro kan du åka tåg till Hallsberg C eller Kumla C och bli hämtad med bil. Första gången du åker hit? Mer info kommer i informationsbrevet du får när du är antagen.

EKONOMI

Bibelterminen görs som kurs via Örebro Folkhögskola, utbildningen är kostnadsfri samt studiemedelsberättigad. Det du betalar för är mat och boende.

IMG_4443.jpg

Skärmavbild 2019-09-09 kl. 09.54.33.png

Ande, kropp och själ

Ande, kropp och själ hör ihop. Som deltagare lever ni er vardag här, och det innebär att vi uppmuntrar er att ta hand om er själva på alla plan, från allt till rörelse till bra kost! Varje vecka finns Rörelse i schemat, där vi tillsammans eller enskilt springer en sväng, kör tabata, ett danspass eller något annat. Vi vet att flera av oss kan ha blandade känslor från idrottslektioner i grundskolan och vi vill därför betona redan nu att det inte handlar om prestation eller uppvisning utan att upptäcka och ta hand om den kropp som Gud har gett oss.

På skolan finns en del fria vikter och maskiner för träning som ställs upp på lämpligt ställe för egen träning under bibelskoletiden. Det finns även en beachvolleybollplan, frisbeegolf och många vackra stigar i skogen att upptäcka.

ANDRA FUNDERINGAR?

På vårt instagramkonto kan du förhoppningsvis få en inblick i hur en tid på bibelskola kan se ut. Där kan du även skriva ett meddelande i DM om du funderar på något.

Du kan även skicka ett mail till info@gotabro.se så försöker vi svara på dina frågor bäst vi kan!


Hur bor man och vad äter man?

Du bor på Götabro och har helpension under hela kursen.

Du kan välja att bo i enkelrum med egen dusch och toalett på rummet eller att bo i dubbelrum tillsammans med någon annan deltagare. Vårt kök lagar riktigt god mat. Helpension innebär att du får både frukostbuffé, förmiddagsfika, lunch, middag och kvällsmacka.

  • Enkelrum med wc/dusch på rummet 8.500kr 

  • Delat rum med wc/dusch på rummet 7.740kr

Rummen är fina och utrustade så att du inte behöver ta med annat än kläder, sängkläder, hygienartiklar osv. Dock får du såklart ta med dig annat i form av småinredning, växter eller liknande för att göra ditt rum till ditt under din bibelskoletid, men du får inte spika eller göra märken på väggar och tak. Mer information om rummen ges när du tackar ja till plats på skolan.

Gemenskapen

På kvällarna har vi olika samlingar några gånger i veckan. Vi har bönegrupper som blir ett bra sätt att dela livet i en mindre gemenskap. Där kommer du att få bli uppmuntrad och även utmanad att själv få tjäna med de gåvor du har.

På onsdagar firar vi alltid gudstjänst tillsammans. Det är möten som är öppna för alla att komma med på och det är både deltagare och lärare som medverkar. Dessa gudstjänster är som ett pulslag för skolans inre liv. Där får vi erfara det vi undervisar och talar om. Där är det Gudsmötet som står i fokus. Enkla möten med mycket lovsång och tillbedjan och djupa upplevelser av Gud.

08036C3E-E18A-4974-B4EF-2ADFDFDA3866.jpg

Vem är det som går på 26 Dagar?

Vem som helst som är över 18 år som längtar efter mer av Jesus! Det finns ingen övre åldersgräns utan det passar alldeles ypperligt att komma vare sig du är 18, 50 eller 100 år. Vi har haft både familjer, unga vuxna och äldre som har kommit och gått på 26 Dagar. Det är blandningen av olika åldrar och olika bakgrund som gör att det blir så bra när vi kommer tillsammans!

Kursen läses tillsammans med de som går Lärjungaskolan som sträcker sig över ett år. Efter dessa 26 Dagar har du i mån av plats möjlighet att fortsätta med Lärjungaskolan eller söka till Bibelterminen som startar i början av vårterminen.


Varmt välkommen till 26 Dagar!

För att behandla dina uppgifter så säkert som möjligt kommer du, via länken, att få skriva in dig i programmet SchoolSoft. Vi har löpande antagningar till 26 Dagar vilket innebär att du kan söka så länge det finns platser kvar.

Kursen är studiemedelsberättigad.