Bibelskolan 26 Dagar

Vi lever i en tid där allting ska gå så fort. Många brottas med högra krav på sig själv och livet! Det är lätt att hamna i mönster där allting bara rullar på utan att man hinner fundera över vart man är på väg eller vad som ska vara viktigt i livet! Kanske är det allra bästa du kan ge dig själv är TIDEN att få pausa från det där bruset och istället lyssna till Gud! Vad vill Gud med ditt liv? Vad vill du? Hur kan du lyssna till Gud och leva för Gud i din vardag?

Vår bibelskola 26 Dagar är en fantastisk möjlighet att få stanna upp för att fundera över dessa frågor och växa i din tro. Kanske har du längtat efter att få gå en bibelskola men du har inte möjlighet att vara borta ett helt år eller en termin? Då kan 26 Dagar vara något för dig! Här nedanför kan du läsa mer om vad 26 Dagar handlar om och hur du gör för att söka till oss.

Kort om kursen

  • Studier och internat på Götabro kursgård
  • 4 veckor i början av höstterminen
  • Lovsång, undervisning, möten, gudstjänster varvas
  • Kursen läser parallellt med Lärjungskolan
  • Mentorskap under hela kursen
  • Kursen är studiemedelsberättigad
  • Startar den 20 augusti kl 18.00 och avslutas med frukost den 15 september.

Studierättslig standard

du länkas till Örebro folkhögskola för mer information om regler, rutiner mm. för folkhögskolors deltagare.

Vad är 26 Dagar för bibelskola?
Det är helt enkelt 26 Dagar tillsammans med Jesus! Med en skön blandning av undervisning, bön, lovsång, gemenskap och egen tid. Vår önskan med 26 Dagar är att du ska få stanna upp för att komma närmare Jesus, fördjupas i din bibelkunskap och i din tro. Att få avsätta tid på en bibelskola kan få bli livsavgörande för ditt liv och din relation till Gud.

Under dagarna kommer du att delta i undervisning som är indelad i tre stora ämnen; BIBELN, LIVET och TRON.

Bibeln
Här läser vi bland annat om Bibelsyn. Hur kom Bibeln till? Kan vi lita på Bibeln? Hur kan den vara Guds Ord? Och hur lever man efter Bibeln idag? Vi studerar olika viktiga Bibelteman och så dyker vi lite djupare ner i Kolosserbrevet, där vi bland annat kommer prata om vad det betyder att leva rotad i Jesus.

Livet
Här läser vi om livet med Gud. Hur odlar jag goda vanor med bön och bibelläsning? Hur lyssnar jag till Guds röst? I denna del läser vi också om mission och evangelisation. Hur delar jag tron med andra? Vad innebär det egentligen att vara lärjunge? Hur påverkar det min sexualitet, identitet,
Ekonomi, m.m.
Tron
Här läser vi om vem Jesus är, klurar kring detta med Gudsbilder och hurdan Gud egentligen är? Vi funderar också kring detta med frälsning, dop och församling. Vad är församling och hur lever vi församling? Vi läser också om den Helige Ande och hur vi kan leva ett liv mer fyllt av Andens kraft och liv.

Gemenskapen
På kvällarna har vi olika samlingar några kvällar i veckan. Vi har bönegrupper som blir ett bra sätt att dela livet i en mindre gemenskap. Där kommer du att få bli uppmuntrad och även utmanad att själv få tjäna med de gåvor du har.

På onsdagar firar vi alltid gudstjänst tillsammans. Det är möten som är öppna för alla att komma med på och det är både deltagare och lärare som medverkar. Dessa gudstjänster är som ett pulslag för skolans inre liv. Där får vi erfara det vi undervisar och talar om. Där är det Gudsmötet som står i fokus. Enkla möten med mycket lovsång och tillbedjan och djupa upplevelser av Gud.

Några kvällar har vi spännande gästtalare på besök eller bön och lovsångskvällar och så blir det ju en och annan grillkväll ihop…

Vem är det som går på 26 Dagar?
Vem som helst som är över 18 år och som längtar efter mer av Jesus! Det finns ingen övre åldersgräns utan det passar alldeles ypperligt att komma vare sig du är 18, 50 eller 100 år! Vi har haft både familjer, unga vuxna och äldre som har kommit och gått på 26 Dagar. Det är blandningen av olika åldrar och olika bakgrund som gör att det blir så bra när vi kommer tillsammans!

Kursen läses tillsammans med de som går Lärjungaskolan som sträcker sig över ett år. Efter dessa 26 Dagar har du i mån av plats möjlighet att fortsätta med Lärjungaskolan eller söka till Bibelterminen som startar i början av vårterminen.

Hur bor man?
Du bor på Götabro och har helpension under hela kursen. Du kan välja att bo i enkelrum med egen dusch och toalett på rummet eller att bo i dubbelrum tillsammans med någon annan deltagare. Du kan läsa mer om boendet till höger.

När går kursen?
26 Dagar startar den 20 augusti kl 18.00 och avslutas med frukost den 15 september.

Varmt välkommen till Götabro och 26 Dagar!

För ansökningshandlingar, klicka här>

Vi har löpande antagningar till 26 Dagar vilket innebär att du kan söka så länge det finns platser kvar.

Kursen är studiemedelsberättigad.